-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47711 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

آيا در قرآن در مورد قهر كردن و عواقب آن آياتي آمده است؟

قرآن، در عين حال كه بيان كنندة همه چيز است، امّا كليّات در آن آمده است و خداوند، تبيين و تفسير جزئيات را، بر عهدة پيامبر9 و امامان معصوم: گذاشته است.(جهت اطلاع بيشتر ميتوانيد به اصول كافي، كتاب ايمان و كفر، باب هجرة (قهر كردن) آمده، مراجعه كنيد.)در مورد قهر كردن نيز، در قرآن، مطالبي كلّي آمده است.

قرآن، با تعابيري مانند هجرة، يقطعون، اعراض، نشوز، بحث قهر كردن را مطرح كرده است. در زير، به برخي از موارد اشاره ميشود.

1. در آيه بيست و پنج از سورة رعد آمده است: وَ يَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ... از مصاديق اين قطع رابطه، قطع رابطه با خويشان است. در همين آيه، چنين عملي را، از مفاسد در زمين ميداند.

در روايت است، وقتي، شخص، ميپرسد: يا رسولالله! پدر و مادر، به من ظلم ميكنند، آيا ميتوانم آن دو را ترك كرده و قهر كنم؟، حضرت گفتند: اگر اين كار را كني، خدا نيز از تو دوري ميكند. از آن دو، دور نشو، تا خداوند، يار و ياورت باشد.(اصول كافي، كتاب ايمان و كفر، ج 1، ص 157، چ بيروت.)

2. در آيه دويستوبيستوچهار از سوره بقره، به اصلاح ميان افرادي كه با هم قهر كردهاند، سفارش شده است. در آنجا آمده است:

و خدا را دستاويز سوگندهاي خود قرار مدهيد تا ]بدين بهانه[ از نيكوكاري و پرهيزگاري و سازش و اصلاح ميان مردم ]باز ايستيد[ و خدا، شنواي دانا است.

3. در آيه يك از سوره انفال نيز به اصلاح دادن ميان خويشان، توصيه كرده است و اين كار را، از ايمان و تقوا ميداند. ازاين آيه، معلوم ميشود كه قهر كردن، از ايمان و تقوا نيست.

4. در مورد قهر كردن شوهر از همسر خود، به زنان سفارش شده تا ميتوانيد، ميان خود، تفاهم و صلح برقرار كنيد. (نسأ، 128)

ناگفته نماند كه در قرآن و روايت، قطع رحم ـ كه ممكن است در اثر قهر كردن باشد ـ بسيار مذّمت شده، و اين افراد، مورد لعنت خدا قرار ميگيرند. آيه بيست و سه از سورة محمد9 يكي از اين آيهها است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.